//Middelhavskost – nøglen til et langt og sundt liv?

Middelhavskost – nøglen til et langt og sundt liv?

Vin, fedt og fest…

Skal du på sommerferie omkring Middelhavet? Så er der måske en ekstra god grund til at lægge mærke til hvordan de indfødte lever – og især spiser! Sagen er nemlig den, at middelhavs-boerne måske er indehavere af mere end flotte former, fantastisk hud og verdens længste levetid – nemlig verdens sundeste madkultur. Middelhavskost er et sandt overflødighedshorn af frugt, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter og olivenolie. I indlægget her får du både en guide til madvarer og alle fordelene ved at spise som de gør sydpå.

Middelhavskost – dét skal du spise

Olivenolie er en af nøgleingredienserne i middelhavskost
  • Det skal du spise mest af:

    • Grøntsager
    • Frugt
    • Olivenolie
    • Bønner
    • Fuldkorn
    • Nødder
  • Det skal du spise i moderate mængder:

    • Fisk – gerne fede
    • Skaldyr
  • Det skal du spise lidt af:

    • Mælkeprodukter
    • Kød – især de mørke kødtyper som okse- og svinekød skal begrænses
    • Vin – OH YES!
  • Det skal du undgå:

    • Forarbejdede fødevarer
    • Raffineret sukker
    • Dårligt fedt

De sunde “bivirkninger”

Der er blevet forsket en hel del i middelhavskost og dens effekt på både vægt samt en række livstilsygdomme og den generelle livskvalitet. Resultaterne er BESTEMT opløftende!

  1. Giver et længere liv med en højere livskvalitet og masser af energi
  2. Reducerer risiko for fedme med 40% – hos ældre over 75 år er dette tal helt oppe på (hold fast) 88%. Kosten giver desuden et mere langtidsholdbart vægttab end fedtfattige kure
  3. Beskytter mod en hel række sygdomme bl.a.:
    • Halveres risikoen for livmoderkræft
    • Olivenolien beskytter mod brystkræft
    • Forebygges demens, da hjernen skrumper langsommere
    • Sænkes den hjertevenlige kost både kolesterol og blodtryk
    • Diabetes – også selvom du ikke taber dig
    • Reduceres smerter ved leddegigt
    • Også risikoen for kroniske nyresygdomme halveres
    • Reduceres risikoen for udvikling af Alzheimer’s med 40%
  4. Knoglerne styrkes
  5. Potensen boostes

Det er en livsstil…

Men måske er hele hemmeligheden begravet i, at netop maden er en integreret del livsstilen? Middelhavskost kræver, at du giver dig tid til madlavningen. Forarbejdede fødevarer er forbudt område, og derfor bliver der brugt meget tid omkring kødgryderne. Og de elsker det! Måske fordi det ofte bliver noget, man gør sammen – noget socialt.

Netop det sociale er også et nøgleord til deres sundhed – deres mentale sundhed. Familie, venner, det nære. Alle bliver plejet og holdt tæt, og det har bestemt også en betydning for kroppens og humørets ve og vel.

Nåh ja… Og hold dig aktiv – ikke nødvendigvis med hård motion. En gåtur i den smukke natur, hvor du får frisk luft, sol og pulsen en smule op er lige så givende.

Og husk så DIT VAND – det kan nemlig også være ekstra sundt <3

By |2018-07-11T12:59:07+00:00juli 26th, 2018|Sundhed|2 Comments

2 Comments

  1. Jørgen Toft 07/08/2018 at 09:44 - Reply

    Kære Maria. Ingen tvivl om at ovenstående livsstil er bedre end den mange lever her i norden, da vi ikke giver os den tid det tager at tilberede maden og giver den den ” kærlighed ” vores “medicin” bør have samt al vores “stressen”. Men når det et sagt vil jeg anbefale dig at skimme og best læse hele bogen ” Den plantebaseret kost” af diætist Maria Felding og læge Tobias Schmidt Hansen. Hvis du læser bogen vil du måske tage det bedste fra ovenstående liste og undlade den del der har med animalsk produkter at gøre. Ønsker dig en dejlig dag. De bedste hilsener Jørgen

    • Maria 07/08/2018 at 10:08 - Reply

      Hej Jørgen,

      Tak for dit input og læsetips – vi er til dels enige. En plantebaseret kost er enormt gavnlig – ikke kun for kroppen, men også for miljøet. Med det sagt, tror jeg personligt på balancen. Der er visse næringsstoffer, vitaminer og aminosyrer, som både optages og fåes nemmest/bedst gennem animalske kilder. Se f.eks. til den ketogene livsstil, LCHF, der netop er bygget op omkring en fedtrig kost, hvor animalske fedtstoffer er en stor del af kosten. Folk, der lever efter disse principper har ikke flere livsstils-relaterede sygdomme – tværtimod!

      Det er helt fair at føle, at ens krop fungerer bedst på en plantebaseret kost, men at sige, at det er eneste sandhed for alle, det tror jeg ikke på. Der er mange måder at leve i balance og nedbringe inflammationsniveauet på – helt at undvære animalske produkter er ikke alfa og omega. Men det skal selvfølgelig spises med omtanke for både type og hyppighed. Det er i hvert fald det, jeg, med min ernæringsmæssige baggrund og ud fra egne erfaringer, lever efter. Alt med balance – jeg elsker mad – alt mad, så ved virkelig at nyde det, jeg spiser, tror jeg, er min krop holdes gladest, smukkest og sundest 🙂

      Men husk, jeg siger ikke, at dine vaner og spisemønstre er forkerte – de er bare ikke de rette for mig – måske er de for Gitte og Jens, der potentielt også læser med – måske ikke? Nu har de i hvert fald fået flere idéer til, hvodan det også er muligt at leve, så endnu en gang mange tak for din kommentar. Er sikker på, at der er flere, der nu bliver mere nysgerrige på bogen, du nævner 😉

      Venlig hilsen,
      Maria

Efterlad os en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.