Inflammation i kroppen

Inflammation er grundlæggende én af kroppens naturlige forsvarsmekanismer mod fremmede stoffer.

Forsvarsmekanismen kan blive ‘aktiveret’ på flere måder:

  • Når eksempelvis virus eller bakterier kommer ind i kroppen (akut).
  • Når man stresser sin krop – eksempelvis via stress, medicin, dårlig kost, for lidt søvn, alkohol etc.

Hvide blodlegemer og kemiske stoffer bliver ‘udsendt’ fra immunforsvaret for at beskytte kroppen. Og det er denne reaktion, der kaldes inflammation.

I dette blogindlæg går vi i dybden med inflammation – så læs endelig videre.

Hvad er inflammation?

Som nævnt er inflammation en del af kroppens eget, naturlige forsvar – nemlig immunforsvaret.

Når fremmede stoffer finder vej ind i din krop, udsender immunforsvaret hvide blodlegemer og kemiske stoffer for at beskytte kroppen og få de fremmede stoffer væk.

Og denne forsvarsmekanisme kaldes altså for inflammation.

“Hvordan kommer fremmede stoffer ind i min krop”, tænker du måske.

Det kan blandt andet ske, hvis du får et sår. Et sår er åbent, og derfor vil der formentlig uden tvivl komme støv og snavs ind i såret. Og det er altså denne slags ting, som inflammationen skal bekæmpe.

Inflammation kan dog også forekomme ved eksempelvis slag, forbrændinger eller overbelastninger.
Som regel er inflammation altså ganske gavnligt for kroppen fordi det er kroppen som kalder på sit eget forsvarssystem.

Men i nogle tilfælde kan det også være direkte skadeligt for kroppen – det vender vi tilbage til lidt senere.

Hvad gør det ved kroppen?

Når immunforsvaret bliver aktiveret, strømmer hvide blodlegemer og kemiske stoffer hen til det område, hvor der er et problem.

Nogle stoffer har som direkte mål at dræbe de fremmede elementer. Og andre stoffer medvirker til, at blodtilførslen til området stiger, så de hvide blodlegemer strømmer til.

Hvide blodlegemer har også som formål at dræbe bakterier og virus.

Denne inflammationreaktion kommer ofte til udtryk på og i selve kroppen som:

  • Rødme
  • Varme
  • Smerte
  • Hævelse
  • Feber
  • Nogle gange nedsat bevægelighed i det område af kroppen, der er påvirket.

Hvis der er tale om kraftig inflammation, kan der også forekomme symptomer som:

  • Kulderystelser
  • Søvnproblemer
  • Hovedpine
  • Muskelsmerter
  • feber

Hvad sker der helt konkret inde i min krop?

Inflammationen betyder, at de små blodkar i det berørte område udvider sig.

Hermed kan mere blod og vigtige proteiner fra immunforsvaret nemmere komme hen til området. Samtidig bliver det nemmere for væske og proteiner at trænge igennem de små blodkar.

Det betyder, at der lækker væske ud mellem cellerne, og det medfører ofte hævelse.

Inflammationen vil ophøre af sig selv, hvis årsagen bliver fjernet eller nedkæmpet af immunforsvaret. Og herefter bliver det beskadigede væv helet.

Inflammationen kan dog også ændre karakter og i værste fald blive kronisk. En kronisk tilstand af inflammation vil ofte betyde, at vævet har taget skade, og at der vil opstå arvæv.

Kronisk inflammation – hvad er det?

Kronisk inflammation er, når inflammationstilstanden aldrig lukker ned igen. Det sker, når kroppen er under konstant angreb, fordi den ikke får tilført de nødvendige antioxidanter, som kan sikre, at det indre immunforsvar er velfungerende.

Kronisk inflammation er alvorligt for kroppens, fordi det er med til at skabe autoimmune sygdomme, såsom:

  • Type 2 diabetes
  • Astma og allergi
  • Eksem og psoriasis
  • Leddegigt og slidgigt
  • Åreforkalkning
  • Autoimmune sygdomme

6 måder hvorpå du kan reducere inflammation

Nr. 1 – Spis masser af grønt

Spis gerne 500 gram grønt hver dag. Grønne grøntsager er fulde af blandt andet antioxidanter, der er sunde for dig. Grønne og fiberrige grøntsager skaber derudover en sund tarmbakterie flora, som har vist sig at være det største forsvar med inflammatoriske sygdomme. Blandt andet ved man fra forskning, at den molekylære hydrogen brint gas, som produceres i en sund tarm, er den mindste og kraftigste antioxidant. Få inspiration til, hvordan du let kan tilføje grøntsager til alle dagens måltider hos Grøntsags-nørderne.

Nr. 2 – Drik ioniseret vand

Ved at lade dit postevand løbe igennem en ioniseringsmaskine kan få ioniseret og antiinflammatorisk hjemme hos dig selv. Og det er med til at nedsætte dit niveau af inflammation. Ioniseret vand er nemlig både basisk pga. det store indhold af livsvigtige mineraler, og så er det også antiinflammatorisk i kraft af den høje mængde af brint, som vandet producerer. Brint som har vist sig at være verdens mindste og kraftigste antioxidant. F.eks er der lige så mange antioxidanter i 1,5 l ioniseret vand, som der er i 25 gulerødder.

Nr. 3 – Undgå fastfood

Fastfood er fuld af transfedt, sukker, tilsætningsstoffer og stivelse, der ikke gør noget som helst godt for din krop. Tværtimod vil fastfood få dit blodsukker til at fyre i vejret, hvorefter det vil hamre helt i bund. Og kroppen fungerer markant bedre, hvis blodsukkeret er stabilt.

Nr. 4 – Spis godt fedt

Inkludér godt fedt i din daglige kost. Blandt andet omega 3 fra fisk samt nødder, avocado og kokosolie.

Nr. 5 – Drop slikket

Sukker gør absolut intet godt for din krop. Så forsøg efter bedste evne at skære ned på dit sukkerindtag. Får du sukkertrang i løbet af dagen eller når du rammer sofaen om aftenen, kan du forsøge at slukke trangen med en god mørk chokolade eller en kop lakrids the.

Nr. 6 – En god søvn

Dårlig eller for lidt søvn er skadeligt og nedbrydende for kroppen. Kroppen renser sig selv, mens du sover, og særligt hjernen har brug for den dybe søvn for at kunne vaske sig. Dårlig søvn medfører derfor, at kroppen ikke bliver renset optimalt. Kroppen vil således allerede starte dagen stresset – og stress er en medvirkende faktor til inflammation og dannelsen af de skadelige frie radikaler.