//Hvornår har du sidst tjekket dit stress-kompas?

Hvornår har du sidst tjekket dit stress-kompas?

Stress

Antallet af stressramte danskere er højere end nogensinde…

Stadig flere danskere føler sig stresset på jobbet, og tallene er nu så høje, at det ligner en epidemi. Med den viden vi i dag har om hvilke helbredsproblemer stress medfører, kan vores samfund muligvis være på vej mod en samfundskrise.

Hvordan ved jeg om jeg er stresset?

Det kan være svært at vide om man er stresset, og hvor stresset er man så egentlig er. Men kan du genkende 5 eller flere af de nedenstående spørgsmål, skal du være opmærksom på, at du kan være stresset.

  • Føler du dig træt og udkørt?
  • Har du svært ved at slappe af og falde til ro?
  • Har du svært ved at falde i søvn eller vågner du tidligt uden at kunne falde i søvn igen?
  • Har du svært ved at koncentrere dig?
  • Har du svært ved at huske?
  • Har du svært ved at tage beslutninger?
  • Har du hjertebanken, hovedpine eller muskelspændinger?
  • Glemmer du ofte aftaler?
  • Er du blevet mere irritabel og opfarende?
  • Bliver du oftere trist uden grund?
  • Har du mistet appetitten uden anden grund?
  • Har du kvalme eller ondt i maven uden, at du føler dig syg på andre måder?

Hvorfor får vi stress?

Stress er en tilstand, der opstår i hjernen, når du bliver presset. Det er en særlig kraft, som er skabt til at sikre vores overlevelse. Hjernen sætter kroppen i ”alarmberedskab”, som gør dig klar til enten at slås eller flygte, og det var en vigtig egenskab dengang vi var urmennesker, hvor der lurede farer fra både rovdyr og naturen. Når vi oplever stress frigiver kroppen adrenalin, hvilket skærper alle vores sanser, og vi oplever derfor ekstra power til at klare den pressede situation.

Hvornår skal vi reagere på stress?

Det er helt normalt at have stress – og noget, vi alle oplever nærmest hver eneste dag. Vi tager ikke skade af at være stresset i kortere tid, men hvis kroppen er i alarmberedskab i længere tid, går det galt. Du kan sammenligne det med en bil, der bliver kørt i høje omdrejningstal. Det er heller ikke sundt for bilen.

Hvis ikke vi får stoppet op og gearet ned en gang imellem, kan det føre til langvarig stress, og det er på det tidspunkt, vi mærker hjertebanken og et pres i mellemgulvet. Vi får en krop, der begynder at udvise fysiske symptomer som f.eks. ondt i halsen, hovedpine, mavepine eller influenza. Det kan også være, at stressen viser sig i form af søvnløshed eller en øget trang til søde sager og stimulanser, som giver et kortvarigt energikick til det overskud, som er forsvundet. Kroppen har simpelthen kørt på automatisk alarmberedskab i for lang tid, og batterierne er tømt for energi uden at være blevet genopfyldt.

Hvordan kommer jeg fra stress til stressfri?

Der er heldigvis rigtig mange muligheder for at komme af med stress, og vi vil blot nævne nogle af dem her.

  • Søvn: Søvn er helende på nervesystemet. Hver gang du sover begynder hjernen og visse organer at rense de skadelige frie radialer (oxiderende celler) ud af kroppen.
  • Hydrering: Drik rent vand og gerne vand med negativ ORP energi (oxidativ reduktions potentiale). Hold øje med at din urin er lys, og ikke mørk og ildelugtende. Hver morgen bør du drikke minimum ½ liter rent vand, som kan udrense de affaldsstoffer, som kroppen har samlet i løbet af natten.
  • Mad: Spis masser af grønt, og undgå letfordøjelig mad. Spis så friske råvarer som muligt, da de indeholder mere energi med antioxidanter end forarbejdet mad.
  • Kropsholdning: Hold øje med din kropsholdning. Dårlig kropsholdning og dårlige arbejdsstillinger overbelaster og stresser dine muskler. Kroppen kan sammenlignes med et hus, hvor enhver bygningsfagkyndig ved, at fundamentet og præcis bygningskonstruktion er altafgørende. På samme måde skal kroppen også være i balance og have et rigtigt tyngdepunkt. Hvis kroppen er foroverbøjet, er ryg- og hasemuskulaturen nødt til at arbejde ekstra for, at kroppen ikke falder forover. Det vil sige at muskler, sener og knogler fra nakke til hæl er i stresstilstand.
  • Åndedrættet: Åndedrættet er både til at hente energi i form af ilt (O2) men også til at udrense CO2 affaldsstofferne. Åndedrættets opgave er også at “massere” hjerte og organer, og derfor er det vigtigt at trække vejret helt ned i maven.
  • Bevægelse: Bevæg dig hver dag, men undgå at stresse kroppen. Ved hård motion produceres der oxidativ stress, og da kroppen i forvejen er belastet af stress, bør bevægelse foregå i gang eller i form af yoga og mindfulness.
  • Mentalt: Meditation og træning i mindfulness vil berolige det stressede nervesystem.
  • Grin og latter: En stressramt bør begrænse strømmen af negative nyheder, og skrue op for noget, som vil påvirke dem positivt, og hvor lattermusklerne bliver rørt.

Nyeste viden omkring stress og dehydrering

Vi er netop i gang med at undersøge hvordan dehydrering og stress hænger sammen i en ond spiral, og hvor de hver i sær forstærker hinanden negativt. Det kan du læse meget mere om i et kommende blogindlæg fra os på den anden side af sommerferien. Men det er meget spændende læsning, og det giver os gode forklaringer på hvorfor det ioniserede vand hjælper på stress og dehydrering.

By |2018-08-08T13:03:54+00:00juli 12th, 2017|Ikke kategoriseret|0 kommentarer

Efterlad os en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

barbour pas cher barbour pas cher barbour pas cher barbour pas cher barbour pas cher woolrich outlet online woolrich outlet online woolrich outlet online woolrich outlet online woolrich outlet online parajumpers pas cher parajumpers pas cher parajumpers pas cher parajumpers pas cher parajumpers pas cher parajumpers pas cher stone island outlet stone island outlet stone island outlet stone island outlet stone island outlet stone island outlet moncler pas cher moncler pas cher moncler pas cher moncler pas cher moncler pas cher moncler pas cher moncler outlet online moncler outlet online moncler outlet online moncler outlet online moncler outlet online moncler outlet online moose knuckles outlet usb backpack outlet happiness outlet happiness outlet shoes down jackets outlet cappotti italia outlet fjallraven outlet