HVAD ER MOLEKYLÆR HYDROGEN?                 

Til at starte med ved de færreste, hvad vi taler om, når vi nævner molekylær hydrogen (H2). Men for at danne et overblik vil vi indledningsvis gerne tale om hydrogen, som på dansk hedder brint.

Hydrogen er et kemisk stof med symbolet H i det periodiske system. Det har atom nummer 1 og en standard atomvægt på 1,008. Det er i sig selv det letteste stof i det periodiske system, men kun når to hydrogenatomer danner en forbindelse, opstår molekylær hydrogen.  I naturen vil hydrogenatomer have en tendens til at danne forbindelse med andre atomer. Et godt eksempel er, når to hydrogenatomer danner en forbindelse med et enkelt iltatom, så der dannes vand:  H2 + O = H2o.

I kraft af disse unikke træk kan stoffet nemt trænge gennem cellemembranen samt blod-hjerne-barrieren (BBB) og endog cellekernen, hvor det reparerer og beskytter DNA’et og dermed forbedrer sundhedstilstanden hos mitokondrierne som er kroppens små kraftværker.

Molekylær Hydrogen er kommet for at blive da det ikke er på dopinglisten og fordi det ganske enkelt kan optimere din præstation og forbedre restitutionen. Noget som både fitness og elite sportsudøveren kan profitere af.

H2 hjælper kroppen med at komme sig efter intens fysisk aktivitet. Drikker du hydrogen beriget vand under og efter træning vil du effektivisere din restitution og præstation

Undersøgelser har vist, at hydrogen rigt vand (forkortes HRW) forhindrer oxidativ stress, som er det der gør, at dine muskler blive stive, slidte og betændte.
Et velkokumenteret studie vise at fodboldspillere som blev skadet, kom sig langt hurtigere hvis drak HRW.

Hvis du ønsker at få  Molekylær hydrogen, har du flere muligheder:

  1. Du kan drikke hydrogen rigt vand via en transportabel iWater kande eller mini ionizer
  2. Du kan installere en Chanson ioniseringsmaskine i dit køkken eller i træningscenteret en ioniseringsmaskine som vil rense vandet for kemiske stoffer og gøre vandet både basisk og hydrogen rigt.
  3. Du kan tage et brintbad. H2 spa generator (kommer snart i vores shop)
  4. Du kan inhalere h2 via en H2 pure inhale

Hvilken du vælger vil afhænge af dit behov.

At drikke H2 i vand er helt sikkert den nemmeste måde at få det ind i dagligdagen da du alligevel skal sikre dig en go hydrering. Som tillæg smager vandet langt bedre, når det er hydrogen beriget og/eller gjort basisk. Det vil også være muligt at inhalere H2 via en H2 pure inhale, som du ganske enkelt tilslutter mens du slapper af og evt. ser TV.

Hurtig restituion med H2 pure inhalator

I fremtiden vil ethvert professionelt sportshold have en kraftig H2 pure inhalator på sidelinjen, for at kunne tilbyde hurtig behandling når der opstår skader. En behandling som er særlig vigtigt og nyttigt, når atleter får skader på kraniet og/ellerhjernerystelse.

 

Derfor vil brugen af H2 i sportens verden vinde frem?

Hydrogenens antioxidantegenskaber har vist særlige egenskaber i de tilfælde hvor den intensive træning har resulteret i overproduktion af ROS (reaktive Oxygen Species) og negative frie radikaler som har skadet vævet.  Her vil brugen af en potent antioxidant som H2 mindske den oxidative stress og ROS-relaterede lidelser (fx. træthed, træthedsbrud, mikroskade, inflammation og generelt overtræning).

Derudover vil det ioniserede vand som udover at indeholde H2 også have en højere pH og være gavnligt for træningsinduceret acidose, – en almindelig metabolisk forstyrrelse blandt fysisk aktive  sportmennesker.

Undersøgelser tyder på, at HRW og H2 inhalering kan supplere den menneskelige biohacking inden sportsmedicinen, ved at forbedre ventilationskapacitet og den kardiovaskulær ydeevne. Det kan skabe forbedring af mitokondrierns energiproduktion og biogenesen, og reducerer den træningsinducerede stigning i mælkesyre, og derved øger udholdenhed og styrke. Det kan understøtte restitution og genopretning af skade eller overtræning. Mange af disse resultater er set klinisk i randomiserede, dobbeltblinde, placebokontrollerede studier.

Kardiovaskulær funktion, udholdenhed og molekylært hydrogen

Flere undersøgelser har vist, at H2 forbedrer træningsrelaterede kardiovaskulære parametre. I en klinisk i randomiserede, dobbeltblinde, placebokontrollerede studie, fik sunde, men overvægtige middelaldrende kvinder 1 liter H2-rig vand (HRW), til at forbruge dagligt i en periode på 28 dage, hvor en træningstest blev udført før og efter. Ved afslutningen af ​​undersøgelsesperioden havde de, der modtog HRW, signifikant større VO2 max inden de nåede til udmattelse sammenlignet med placebo gruppen.

Kan HRW forbedre udholdenhed?

I en undersøgelse fik en gruppe veltrænede mandlige cyklister 2 liter H2 beriget vand RW eller placebo som de dagligt skulle drikke i 2 uger. De blev testet på  10 tæningspas af 3 minutters varighed og med varierede intensiteter . Resultatet  viste at dem, der i drak HRW, forblev på deres højeste peak niveau gennem hele forsøget, mens de, der drak placebo-vand, havde reduceret peak niveau i forsøgets sidste tre træningspas. Andre parametre blev ikke ændret signifikant.

I en størrer undersøgelse fik forsøgspersonerne HRW enten 10 eller 30 minutter før moderat intens træning på cyklusergometer. [9] I begge dele af denne undersøgelse var der signifikante forbedringer i træthedsscoren sammenlignet med dem som drak placebo vand.

Hvorfor virker det mon at drikke HRW?

Nogle af disse virkninger kan skyldes en reduktion i mælkesyreniveauer ved at drikke basisk vand med et højt niveau af Hydrogen men også ved at forbedre mitokondriefunktionen kan et fald i lactat forekomme, da muskelceller er i bedre stand til at imødekomme energibehovet via mitokondriernes ATP-produktion, inden der skiftes til glykolytisk anaerob metabolisme, hvilket derved fører til reduktion i produktionen af ​​mælkesyre.

Generelt i  træningsfysiologien har men i flere undersøgelser set, at man ved indtag af HRW eller med et højt indhold H2 indhold, sker et fald i den typiske stigning i mælkesyreniveauer efter træning. [8,14] En reduktion af lactat efter 12 ugers tilskud med HRW understøtter yderligere denne teori.

Et forsøg har endda vist at et HRW også øgede pH-værdien i blodet og bicarbonatniveauerne.

Har basisk hydrogenrigt vand en indflydelse på genoptræning efter skader

H2 evner altså at forårsage hurtig genopretning fra skader, der normalt ville tage måneder – eller skader som har stagneret sig i helingsprocessen.

Produktionen af ​​reaktive arter er en del af kroppens iboende reaktion på fysisk træning og spiller en vigtig rolle i de præstationsgevinster vi ser med regelmæssig træning. Men når det oxidative niveau i blodet stiger, bidrager det til muskelskader, træthed og ømhed. Der er ikke en standard, accepteret tilgang til at bestemme på hvilket niveau positive effekter overskrides, og der er debat om hvornår og hvor meget antioxidanter kan støtte en gavnlig virkning for atletisk træning. Men når det er sagt, har mange undersøgelser vist, at indtagt af antioxidanter hjælper med at forbedre genopretningen og mindsker forsinket muskelsårbarhed.

Som en antioxidant er H2 unik fordi at den primært reagerer med de meget reaktive og giftige hydroxyl- (• OH) og peroxynitrit (ONOO-) radikaler, mens der ses mindre virkning på svagere oxidanter som nitrogenoxid (NO) og hydrogenperoxid (H2O2), som er vigtige for et normalt immunrespons og cellulær signalering. Selvom H2 ikke neutraliserer NO og H2O2, har det vist sig at reducere overdreven produktion.

H2 har også vist sig at nedsætte niveauerne af adskillige proinflammatoriske cytokiner, herunder tumornekrosefaktor alfa (TNF-α), som også spiller en rolle i muskeltræthed og smerte.

Studier har deslige undersøgt om behandling ved at drikke HRW kombineret med, at man badet sig i HRW, kan reducere muskelømhed og forbedre genopretning fra skade. I en af ​​disse undersøgelser deltog raske unge mænd i en downhill-øvelse (8% fald, træning ved 75% af VO2 max i 30 minutter), hvorefter de blev tildelt et placebo- eller HRW-bad i 20 minutter dagligt i seks dage. Selvom H2-badet ikke havde nogen effekt på markører for oxidativ stress eller inflammation, havde dem, der blev tildelt HRW-badet, reduceret deres muskelømhed signifikant.  I en anden undersøgelse viste det sig at dem som drak  HRW, havde signifikant større forbedringer i deres bevæglsesfrihed end kontrolgruppen som modtog traditionel behandling og at dem som drak HRW også blev observeret for signifikante fald i  plasmaviskositeten som en markør for inflammation.

Selv om resultaterne fra disse undersøgelser er noget begrænsede, peger de alligevel på fordele, som man som atlet vil kunne profitere af. Ud over det faktum at det ioniserede basiske og hydrogen berigede vand rapporteres som nemmere at drikke. Og alle ved at det er uhyre vigtigt at drikke rent vand i rette mængder og at bare 2% dehydrering vil forringe både den fysiske og kognitive præstation.
I betragtning af, at der primært kun er forsket i  ioniseret basisk hydrogen rigt vand de sidste fem år,  så er det lovende resultater og der vil uden tvivl komme en strøm at nye og størrer forskning inden for de kommende år.

Èn ting er signifikant videnskabelig evidens, en anden er personlige evidens hvor man som enkelt person med egen kropsligt intelligens kan mærke effekt – eller de studier som bygger på praktisk kliniske forsøg hvor enkeltpersoner har testet vandet effekt. Se gerne vores testpersoner og deres personlige erfaringer her:

Om du er professionel eller semi professionel cykelrytter, triatlet, fodboldspiller, bokser etc. – så ved du at vand er vigtigt, og her har du altså en mulighed for at drikke ioniseret basisk hydrogen beriget vand – som ikke står på nogen dopingliste!

Kilde henvisning:

  1. Zhu Q, et al. Positive effects of hydrogen-water bathing in patients of psoriasis and parapsoriasis en plaques. Sci Rep. 2018 May 23;8(1):8051.
  2. Yoritaka A, et al. Pilot study of H₂ therapy in Parkinson’s disease: a randomized double-blind placebo-controlled trial. Mov Disord. 2013 Jun;28(6):836-9.
  3. Ostojic SM. Molecular hydrogen in sports medicine: new therapeutic perspectives. Int J Sports Med. 2015 Apr;36(4):273-9.
  4. Ostojic S, et al. 28-days hydrogen-rich water supplementation affects exercise capacity in mid-age overweight women. ASCM Poster Presentation. 2018 Jun 15;7.
  5. LeBaron TW, et al. Acute Supplementation with Molecular Hydrogen Benefits Submaximal Exercise Indices. Randomized, Double-Blinded, Placebo-Controlled Crossover Pilot Study. J Lifestyle Med. 2019 Jan;9(1):36-43.
  6. LeBaron TW, et al. Hydrogen gas: from clinical medicine to an emerging ergogenic molecule for sports athletes. Can J Physiol Pharmacol. 2019 Sep;97(9):797-807.
  7. Wang L, et al. Hydrogen-rich water inhibits mitochondrial oxidative stress and inflammation in the skeletal muscle after eccentric exercise. Chinese J Tissue Eng Res. 2015 Jan 1(29):4682-7.
  8. Aoki K, et al. Pilot study: Effects of drinking hydrogen-rich water on muscle fatigue caused by acute exercise in elite athletes. Med Gas Res. 2012 Jul 12;2:12.
  9. Mikami T, et al. Drinking hydrogen water enhances endurance and relieves psychometric fatigue: a randomized, double-blind, placebo-controlled study. Can J Physiol Pharmacol. 2019 Sep;97(9):857-862.
  10. Korovljev D, et al. Hydrogen inhalation positively affects cardiometabolic risk factors in men and women aged 65 years or older: a preliminary report. European Geriatric Medicine. 2018 Oct 1;9(5):729-30.
  11. Ostojic SM, et al. Effectiveness of oral and topical hydrogen for sports-related soft tissue injuries. Postgrad Med. 2014 Sep;126(5):187-95.
  12. Da Ponte A, et al. Effects of hydrogen rich water on prolonged intermittent exercise. J Sports Med Phys Fitness. 2018 May;58(5):612-621.
  13. Phypers B, Pierce JT. Lactate physiology in health and disease. Cont Ed Anaesthesia, Crit Care & Pain. 2006 Jun 1;6(3):128-32.
  14. Drid P, et al. Is molecular hydrogen beneficial to enhance post-exercise recovery in female athletes? Science & Sports. 2016 Sep 1;31(4):207-13.
  15. Ito M, et al. Open-label trial and randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover trial of hydrogen-enriched water for mitochondrial and inflammatory myopathies. Med Gas Res. 2011 Oct 3;1(1):24.
  16. Ostojic SM, Stojanovic MD. Hydrogen-rich water affected blood alkalinity in physically active men. Res Sports Med. 2014;22(1):49-60.
  17. Gomez-Cabrera MC, et al. Redox modulation of mitochondriogenesis in exercise. Does antioxidant supplementation blunt the benefits of exercise training? Free Radic Biol Med. 2015 Sep;86:37-46.
  18. Radak Z, et al. Exercise, oxidative stress and hormesis. Ageing Res Rev. 2008 Jan;7(1):34-42.
  19. Peake J, et al. Characterization of inflammatory responses to eccentric exercise in humans. Exerc Immunol Rev. 2005;11:64-85.
  20. Kawamura T, Muraoka I. Exercise-Induced Oxidative Stress and the Effects of Antioxidant Intake from a Physiological Viewpoint. Antioxidants (Basel). 2018 Sep 5;7(9).
  21. Thompson D, et al. Prolonged vitamin C supplementation and recovery from demanding exercise. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11(4):466-81.
  22. Ranchordas MK, et al. Antioxidants for preventing and reducing muscle soreness after exercise. Cochrane Database Syst Rev. 2017 Dec 14;12:CD009789.
  23. Bryer SC, Goldfarb AH. Effect of high dose vitamin C supplementation on muscle soreness, damage, function, and oxidative stress to eccentric exercise. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Jun;16(3):270-80.
  24. Chou CC, et al. Short-Term High-Dose Vitamin C and E Supplementation Attenuates Muscle Damage and Inflammatory Responses to Repeated Taekwondo Competitions: A Randomized Placebo-Controlled Trial. Int J Med Sci. 2018 Jul 30;15(11):1217-1226.
  25. Ohsawa I, et al. Hydrogen acts as a therapeutic antioxidant by selectively reducing cytotoxic oxygen radicals. Nat Med. 2007 Jun;13(6):688-94.
  26. Matei N, et al. Emerging mechanisms and novel applications of hydrogen gas therapy. Med Gas Res. 2018 Sep 25;8(3):98-102.
  27. Sakai T, et al. Hydrogen Indirectly Suppresses Increases in Hydrogen Peroxide in Cytoplasmic Hydroxyl Radical-Induced Cells and Suppresses Cellular Senescence. Int J Mol Sci. 2019 Jan 21;20(2).
  28. Tamaki N, et al. Hydrogen-Rich Water Intake Accelerates Oral Palatal Wound Healing via Activation of the Nrf2/Antioxidant Defense Pathways in a Rat Model. Oxid Med Cell Longev. 2016;2016:5679040.
  29. Zheng X, et al. Hydrogen-rich saline protects against intestinal ischemia/reperfusion injury in rats. Free Radic Res. 2009 May;43(5):478-84.
  30. Liu Q, et al. Hydrogen-rich saline protects against liver injury in rats with obstructive jaundice. Liver Int. 2010 Aug;30(7):958-68.
  31. Borghi SM, et al. Role of TNF-α/TNFR1 in intense acute swimming-induced delayed onset muscle soreness in mice. Physiol Behav. 2014 Apr 10;128:277-87.
  32. Nogueira JE, et al. Molecular hydrogen reduces acute exercise-induced inflammatory and oxidative stress status. Free Radic Biol Med. 2018 Dec;129:186-193.
  33. Kawamura T, et al. Effects of hydrogen bathing on exercise-induced oxidative stress and delayed-onset muscle soreness. Jpn J Phys Fit Sport Med. 2016;65:297–305.
  34. Késmárky G, et al. Plasma viscosity: a forgotten variable. Clin Hemorheol Microcirc. 2008;39(1-4):243-6.