Faste – Her er ALT, du skal vide om faste

At faste er de seneste år blevet en populær ny trend, når det kommer til alt fra sundhed og slankekure.

Men faktisk er der slet ikke tale om noget nyt. For der er ingen tvivl om, at vores forfædre fra stenalderen har fastet i kortere og længere perioder, når eksempelvis en jagt slog fejl.

Men hvad siger videnskaben i dag om det at faste? Hvilke former for faste findes der? Og hvad kan du gøre for at give din faste et boost?

Alt det og meget mere går vi i dybden med i dette blogindlæg.

Faste

Hvad siger videnskaben?

Forskere fra Californien har udsat mus for faste og fået interessante resultater. Ved at faste fire dage to gange om måneden blev musenes risiko for kræft mindsket med 45 procent. Ydermere faldt deres blodsukker med 40 procent, og indholdet af insulin i blodet faldt med 90 procent.

I det samme forsøg blev mennesker også testet. 19 forsøgspersoner fik deres kalorieindtag reduceret til en tredjedel af det anbefalede i fem dage om måneden.

Og som resultat tabte forsøgspersonerne mavefedt, havde færre proteiner i blodet (der forbindes med hjertekarsygdomme) og fik sænket deres blodsukker.

En anden undersøgelse har vist, at faste kan hjælpe med at sænke niveauet af inflammation hos mennesker

Er det sundt at faste?

Hvis du overvejer at gå i gang med at faste, er det logisk at stille dig selv det spørgsmål.

Og siden det at faste er blevet mere og mere populært, kommer der også løbende mere viden på området.

Vi ved i dag, at cellernes stofskifte påvirkes under en faste. Når der ikke løbende tilføjes mad til din krop, vil kroppen tømme sine sukkerdepoter.

Og når de er tømt, begynder kroppen at forbrænde fedt. Det fører naturligt til et vægttab. Udover fedtforbrændingen vil de fleste fastende efter alt at dømme spise færre kalorier end normalt. Og det betyder yderligere  vægttab.

Det opvejes dog naturligvis, hvis man spiser dobbelt så meget på de dage, hvor man ikke faster.

Hvorfor kan det være en god idé at faste?

Hvis du er nysgerrig omkring din krop og din sundhed – og har lyst til at ‘biohacke’ dig selv – kan faste være interessant.

Mange oplever som nævnt vægttab i forbindelse med faste. Så hvis du har lidt ekstra på sidebenene, kan det givetvis også hjælpe dig at faste og derefter vænne kroppen til en mindre madindtag

Der er også mange, der oplever, at fasten har en både opkvikkende, udrensende og appetitdæmpende effekt. Og nogle dage kan denne appetitdæmpende effekt vare i flere dage.

Dog er det vigtigt at sige, at alle  er forskellige, og at din krop kan reagere anderledes, hvis du faster.

En lavpraktisk gevinst ved at faste er, at du frigiver mere tid i din hverdag. Når du faster, skal du ikke bruge tid på at lave mad og vaske op. Og den tid kan du så bruge på andre ting.

Hvad betyder det at faste?

Når man faster, afstår man ganske enkelt fra at spise mad i en bestemt tidsperiode.

Man skal indtage drikkevand, mens man faster. Og nogle fastekure og tilgange til fastning tillader også, at man må drikke the og kaffe, imens man faster.

Det er forskelligt fra kur til kur, hvornår det ikke er tilladt at spise. Vi beskriver de mest populære fastekure lidt senere i flere detaljer.

Giv din faste et boost – 4 råd

Vil du prøve at faste? Fantastisk!

Vi håber, det bliver en god og spændende oplevelse, og at du får de resultater, du drømmer om

Hvordan kan du så sikre den bedst mulige faste? Her har vi tre råd til dig, der skal i gang med at faste:

Max Ioniserings maskine

Råd nr 1 – Drik ioniseret vand

I de fleste tilgange til det at faste er det kun tilladt at drikke vand. Så hvorfor ikke sørge for at dit drikkevand er så rent og sundt for din krop som muligt?

Med en ioniseringsmaskine kan du sørge for, at dit drikkevand er mere basisk og med flere mineraler som magnesium, calcium, kalium og livsvigtige salte og vandet er nemmere for kroppen at optage da overflade spændingen på vandmolekylerne er reduceret og du vil til forskel fra postevand optage vandet inden for ganske få minutter. Ioniseret vand indeholder tilmed mere energi og antioxidanter helt uden kalorier. Læs mere om ioniseret: her

Ion børste

Råd nr. 2 – Tørbørstning

Tørbørstning af huden – letter udskillelsen af affaldsstoffer gennem huden. Hertil bruges en ion børste som øger blodcirkulationen og styrker lymfesystemet udskillelse af affaldsstoffer.

Råd nr. 4 – Tag det roligt med træning (i hvert fald i starten)

Som nævnt vil du formentlig opleve, at din krop skal vænne sig til det nye mønster. Derfor anbefaler vi, at du både husker at hvile dig og ikke giver den alt for meget gas til træningen. Lyt til din krop og tag det roligt.

Råd nr. 5 – Test din urin for Keton stoffer. udskillelsen af keton stoffer i urinen fortæller dig hvornår du går over til fedtforbrænding.

Hvordan kan jeg faste → De mest populære kure

Nu undersøger vi nogle af de mest populære tilgange til faste, der findes i dag:

8 timers kuren

8 timers kuren kaldes også for ‘16:8’ og er nem at forstå: I løbet af døgnets 24 timer vælger du selv et ‘spisevindue’ på 8 timer. I løbet af de 8 timer skal du spise al din mad, og så faster du resten af døgnets 16 timer.

Dit spisevindue kan eksempelvis være fra kl. 6-14 – måske hvis du er meget sulten om morgenen og til frokost. Eller måske fra 12-20 hvis du gerne vil spise aftensmad med familien.

En anden variant er den såkaldte ‘fast five’ faste kur. Her er der tale om 19:5 – altså et spisevindue på fem timer, og en fasteperiode på 19 timer.

Generelt siger man, at man som minimum skal faste 15-16 timer, hvor man intet spiser, før der er tale om reel faste.

Grafisk illustration af 16 8 kuren og fast five kuren

5:2 kuren

5:2 kuren handler om, at du spiser normalt i fem ud af ugens syv dage og faster de resterende to dag. Du vælger selv, hvornår dine to fastedage ligger, men de må ikke være lige efter hinanden.

På de normale dage må du i teorien spise den kost, du vil. Men hvis du følger kuren grundigt, skal du gå efter, at:

  • Spise minimum 600 gram frugt og grønt om dagen – helst superfoods.
  • Spise grove kornprodukter.
  • Spise fedtfattige mejeriprodukter og typer pålæg.
  • Undgå sukker og andre tomme kalorier.
  • Drikke vand og eventuelt the og kaffe.
  • Undgå mælk, juice og alkohol.

På dine fastedage må du faktisk gerne spise lidt. Dog skal du begrænse dig til to måltider dagligt, nemlig frokost og aftensmad. Og hvert måltid skal bestå af omkring 250 kcal (300 kcal hvis du er mand).

Grafisk illustration af 5 2 kuren

Periodisk faste

Periodisk faste kaldes også ofte for intermitterende faste. Og det handler grundlæggende om, at man i fastlagte perioder i løbet af døgnet faster.

24 timers kuren – der også kaldes 1:1 kuren – er et godt eksempel. Her er reglerne simple: Den ene dag spiser du (naturligvis en sund og varieret kost), og dagen efter spiser du intet.

Vand faste

Vandfaste er hvor du KUN indtager vand i en bestemt periode og slet ikke indtager nogen form for kalorier. Ej heller vand med citron eller lignende.

En vandfaste skal være omhyggeligt planlagt og kan hjælpe dig til at nulstille visse biologiske processer og genoplive dit helbred og der er efterhånden flere veldokumenterede studier som dokumentere fordele ved at vandfaste mellem 3 og 14 dage.

I de tidlige dage af menneskeheden var faste normen. Før landbrugets opfindelse var vi alle jægersamlere. Vi spiste hvad vi kunne, når vi kunne. Vores forfædre indarbejdede faste i kulturelle traditioner længe efter, at landbrugets opfindelse afsluttede vores jægersamlingsdage. Mange religioner deltager til stadighed i rituelle faster. Store healere og filosoffer, som Hippokrates, Platon, Sokrates og Aristoteles, har rost fordelene ved at faste.

Giv din faste et boost – 4 råd

Vil du prøve at faste? Fantastisk!

Vi håber, det bliver en god og spændende oplevelse, og at du får de resultater, du drømmer om

Hvordan kan du så sikre den bedst mulige faste? Her har vi tre råd til dig, der skal i gang med at faste:

Råd nr 1 – Drik ioniseret vand

I de fleste tilgange til det at faste er det kun tilladt at drikke vand. Så hvorfor ikke sørge for at dit drikkevand er så rent og sundt for din krop som muligt?

Med en ioniseringsmaskine kan du sørge for, at dit drikkevand er mere basisk og med flere mineraler som magnesium, calcium, kalium og livsvigtige salte og vandet er nemmere for kroppen at optage da overflade spændingen på vandmolekylerne er reduceret og du vil til forskel fra postevand optage vandet inden for ganske få minutter. Ioniseret vand indeholder tilmed mere energi og antioxidanter helt uden kalorier. Læs mere om ioniseret: her

Råd nr. 2 – Tørbørstning

Tørbørstning af huden – letter udskillelsen af affaldsstoffer gennem huden. Hertil bruges en ion børste som øger blodcirkulationen og styrker lymfesystemet udskillelse af affaldsstoffer.

Råd nr. 4 – Tag det roligt med træning (i hvert fald i starten)

Som nævnt vil du formentlig opleve, at din krop skal vænne sig til det nye mønster. Derfor anbefaler vi, at du både husker at hvile dig og ikke giver den alt for meget gas til træningen. Lyt til din krop og tag det roligt.

Råd nr. 5 – Test din urin for Keton stoffer. udskillelsen af keton stoffer i urinen fortæller dig hvornår du går over til fedtforbrænding.

I denne video har Mette-Marie Linding sat personlig træner og kostvejleder, Nickolai Damgaard, i stævne for at høre om hans erfaringer udi faste og hvordan det spiller sammen med det at leve en sund og afbalancere livsstil. Nickolai er også indehaver af en Chanson ioniseringsmaskine, så mon ikke, at de også kommer til at tale en smule om vandet? 😉