Antiinflammatorisk kost – Alt du skal vide som nybegynder

antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost kan forebygge sygdomme og lade dig leve længere.

Mange af de bedste råd, når det kommer til antiinflammatoriske kostvaner, er helt almindelig sund fornuft.

Derfor kan det dog stadig være svært som begynder at danne sig et overblik over hvilke typer af mad og drikke, begrebet dækker over – og hvorfor denne form for kost virker så godt, som den gør.

Den uvished vil vi prøve at komme til livs i artikelen her. Men for at forstå antiinflammatorisk kost, er det vigtigt først at forstå præcis, hvordan du kan bekæmpe inflammation og smerter med en sund kost.

Hvad er inflammation?

Inflammation er immunforsvarets egen reaktion på en skade eller fremkomsten af fremmede stoffer i kroppen.

Hvis bakterier, virus eller andet trænger ind i et sår eller anden åbning, vil dit immunforsvar reagere ved at sende hvide blodlegemer og andre kemiske stoffer til området for at beskytte resten af din krop.

Symptomerne på inflammation er rødme, hævelse og smerter. Men selvom det er ubehageligt, er det som regel en nødvendig og sund reaktion, da det er med til at bekæmpe infektionen.

Når det fremmede stof er blevet nedkæmpet, vil kroppen i de fleste tilfælde sænke sine forsvarsmekanismer og påbegynde helingsprocessen.

Nogle gange kan man dog opleve, at ens immunforsvar overreagerer eller bliver meget følsomt over for selv de mindste infektioner eller skader. Ved folk med autoimmune sygdomme, såsom leddegigt, psoriasis og visse hudsygdomme, tror immunforsvaret fejlagtigt, at kroppens egne celler er fremmedlegemer, der skal bekæmpes.

Men fordi vores kroppe altid er i færd med at bekæmpe mulige infektioner og småskader, vil ellers sunde personer også ofte opleve små udbrud af inflammation i løbet af en almindelig hverdag.

Spis dig rask med en antiinflammatorisk kost

En antiinflammatorisk kost kan lindre smerter og mindske mange af symptomerne på inflammation. Det gælder for alle, der døjer med rødme, hævelse og ledsmerter – både syge og raske personer

Det hænger sådan sammen, fordi dårlig kost kan give en kronisk betændelsestilstand i kroppen. For at undgå det, bør du derfor spise råvarer, der holder dit blodsukker stabilt, indeholder mættet fedt, sænker dit kolesteroltal, er rige på antioxidanter og holder din tarmflora sund. Det er alle elementer i en antiinflammatorisk kost.

Hvad består en sund antiinflammatorisk kost af?

En antiinflammatorisk kost består af en sund og varieret kost. Men hvad betyder det egentlig?

Grøntsager og bær

Først og fremmest skal du prøve at spise mange grøntsager og bær. Gerne i hele regnbuens farver. Det betyder, at du gerne skal variere din kost, så du ikke falder for meget tilbage på en enkelt grøntsag, der måske ikke dækker alle din krops behov. Det er også fint at spise lidt frugter, men være opmærksom på at mange frugter kan øge risikoen for inflammation, fordi de er meget rige på sukker.

Du bør spise minimum 600 gram frugt og grønt om dagen. Langt størstedelen bør dog være bær og grøntsager.

Omega 3-fedt

Omega-3, også kaldet fiskeolie, er mere eller mindre den bedste form for fedt, når det kommer til at skabe en antiinflammatorisk virkning. Det vil sige, at du gerne må spise fisk, især fede fisk såsom laks, makrel og sild. Det findes også i flere forskellige typer af nødder og frø, men fisk vil altid være kilde til de største mængder omega-3.

Prøv at sørg for, at du får omkring 100-175 gram fed fisk om dagen. Så får du med garanti dækket dit behov for omega-3.

Antioxidanter

Antioxidanter er meget vigtige for en antiinflammatorisk diæt, fordi de neutraliserer de skadelige affaldsprodukter, der opstår, når vores celler optager ilt. Derfor bør du sikre, at din kost er rig på dem. Du finder dem blandt andet i gulerødder, tomater og bær. Men det kan være svært at få den rette mængde antioxidanter i din kost uden samtidig at få et stort sukkerindtag.

Med en ioniseringsmaskine fra Chanson kan du fylde din krop med antioxidanter bare ved at drikke ioniseret vand direkte fra maskinen. Det er, fordi ioniseret vand indeholder endnu mere H2, en antioxidant, end almindeligt drikkevand.

Fuldkorn

Fuldkorn som rug, byg og havre er også en fundamental del af en antiinflammatorisk kost. Det er med til at sænke dit kolesteroltal og regulere dit blodsukker.

Du skal helst have omkring 75 gram fiber om dagen. Som minimum 25-35 gram om dagen for en voksen. 75 gram fiber svarer rundt regnet til et knækbrød om morgen, to rugbrød til frokost og en portion fuldkornspasta til aftensmaden.

antiinflammatorisk kostoversigt

Andre råd til en antiinflammatorisk kost

En antiinflammatorisk kost handler i sidste ende ligeså meget om at oparbejde gode og vedholdende vaner. Konsistens er nøglen, hvis du vil have det fulde udbytte af denne livsstil. Det kan føles som et afsavn i starten, men resultaterne efter et par måneder er typisk nok til at motivere de fleste til at holde ved.

Gigtforeningen og Jerk W. Langer, der i høj grad pionerede antiinflammatorisk kost i Danmark, anbefaler desuden portionsanretning og motion. En antiinflammatorisk livsstil er nemlig mere end bare kost.

Hvad skal man undgå ved en antiinflammatorisk kost?

Med en antiinflammatorisk kost er der også bestemte mad- og drikkevarer, du bør undgå.

Det omfatter blandt andet alt med et højt sukkerindhold, som ved sodavand, slik og andre søde sager. Sukkeret påvirker dit blodsukker, hvilket kan skabe grobund for inflammation.

Et lavt fiberindhold giver dig en følelse af mæthed, men giver ikke dine celler den energi, de har behov for. For mange kulhydrater kan stresse dit blodsukker, hvilket skaber grobund for infektioner og inflammation. Derfor bør du også skære ned på mad med store mængder af raffineret mel, såsom hvede, sigte og durum.

Mættet fedt er også en storsynder. Vi danskere får størstedelen af vores mættet fedt fra animalske produkter, såsom oksekød, svinekød og mejeriprodukter. Du kan stadig godt spise kød, men anbefalingen er altid, at du vælger mere magert kød. Det betyder også, at du helst skal undgå omega-6-fedtsyrer, som du blandt andet finder i margarine, dressinger og færdiglavet retter. Og dét kan du blandt andet undgå ved at gå efter at spise basiske fødevarer.

“Jeg elsker som mor at vide, at hver gang mine børn drikker det basisk ioniserede vand, giver jeg mine børn det bedste vand, som er renset og har unikke antiinflammatoriske egenskaber”

Rikke Brun Aarestrup laborant og mor til tre

“Min psoriasis forsvandt allerede efter 10 dage, hvor jeg dagligt brugte ioniseret vand med en pH værdi på 3,5.

Jeg skulle lige lære at forstå, hvorfor jeg skulle bruge syrevand uden på huden og drikke basisk vand…..men efter at have læst den meget grundige brugervejledning, giver det rigtig go’ mening”…”

Christina AllenPsoriasispatient

“Jeg mærker ikke på sammen måde de tunge ben.
Resultatet af den øgede restitution er mere og bedre træning. Så det er total win/win. Mere træning – mere energi. Ikke nok med at min restitution er forbedret fordi min generelle hydrering er optimeret, så føler jeg også, at min krop kommer sig hurtigere efter hård træning.”

…Og hvis du spørger mig, hvem jeg mener kan have effekt af at drikke vandet, vil jeg sige ALLE!

Michelle Vesterby.Professionel triatlet

“Jeg er ikke  tvivl; nu oplever jeg hverken smerter ømhed, hævelser eller træthed i min leddegigt og derudover er syreophobningen gået fra 30 – 10.

Jeg er overbevist om, at det ioniserede vand har været den alt styrkende kraft i min helbredelsesprocess

Karin KjærSygeplejerske

”30. december 1996 kørte jeg galt, og fik konstateret piskesmæld. Jeg har ikke været smertefri siden. Ikke før nu.”

Jeg har det så godt. Jeg tager ingen smertestillende piller. Jeg har meget mere overskud – ligger ikke længere en halv time efter arbejde, og er nu oppe til kl. 22

Susanne Rokkjær NilssonFysioterapeut, Herning

”Som professionel sportsudøver har man en meget præcis føling med kroppen, så den mærkebare effekt af vandet var ingen undtagelse.

Jeg er meget bevidst om min krop og hvad den kan præstere, så når jeg kan se specifikke forandringer i bl.a. min gennemsnitspuls, står det klart for mig, at noget har forbedret sig.”

Lykke KofoedProfessionel Paraatlet under Team Danmark

For første gang i de 18 år jeg regelmæssigt er kommet hos min naturlæge – er mit syre i mit bindevæv betydeligt aftagende. Trods jeg gerne vil have at yogaen skulle have æren, da det netop også er hvad vi ” arbejder” på her i mit yogacenter – så er jeg overbevist om at det er Chanson vandet!

Samtidig får jeg drukket mere – får hele udrensnings systemet til at fungere bedre og Chanson vandet hjælper mig med at komme af med væske i kroppen – især omkring hofte -lår- underliv. Celluitis og urenheder i kroppen – underarme – lår er forsvundet.

Bettina Carlsenyogainstruktør (yogaspiren)

“Først da jeg begyndte at drikke basisk, ioniseret vand fra min Chanson Maskine, steg pH værdien for alvor. Det ioniserede vand har været en fast del af min helbredelsesproces. Nu 7 år efter diagnosen uhelbredelig kræft – er jeg rask”

I 2011 fik jeg konstateret uhelbredelig lungekræft, men valgte den traditionelle kræftbehandling fra. I stedet valgte jeg at ændre livsstil med stor opmærksomhed på at ændre pH værdien i min krop. Jeg spiste 100% basiske fødevarer, sad i infrarød sauna, tog saltbage mm.

Inger HarteliusLektor
Dehydrering skader din sundhed

Dehydrering skader din sundhed

,
Væske mangel er en af de største årsager til sygdomme i verden og flere undersøgelser peger på, at op mod 75% af er kronisk dehydreret. At være dehydreret er det mest skadelig du kan gøre for dit helbred. Det vil tappe dig for energi og hele kroppen lider. Der hvor det bliver særlig synligt er i din hud, som vil blive rynket og indtørret og du vil hurtig kunne komme til at se ældre ud - ganske enkelt fordi din krop ikke er tilstrækkelig fugtig.
håndsprit

Håndsprit bliver revet fra hylderne; brug syrevand som desinfektion i stedet

Coronavirus er i disse dage på alles læber, og både private og offentlige har taget drastiske midler i brug for at undgå yderligere smitte. Hertil hører et intensivt forbrug af hånddesinfektion, men hvad de fleste nok har erfaret er, at den velkendte håndsprit til desinfektion er mere eller mindre ribbet fra hylderne i landets supermarkeder og butikker. Heldigvis er der meget der tyder på, at såkaldt syrevand fungerer lige så desinficerende som den håndsprit, vi kender fra apoteker og supermarkeder.

Acidic Water - Hånddesinficerende antibakteriel vand

, ,
Acidic Water produceret via elektrolyseproces i ioniseringsmaskine. En ioniseringsmaskine er nok mest kendt for at kunne lave ioniseret basisk vand med antioxidanter, men på mange måder er ioniseret syrevand eller Acidic Water endnu mere brugbar end det basiske vand.
væskemangel

Væskemangel: 6 typiske symptomer på dehydrering

, ,
Væskemangel - også kaldet dehydrering - kan skyldes mange forskellige ting - alt fra varme lufttemperaturer, alkohol og fysisk hård aktivitet til sygdom med fx feber eller diarre. Men én ting er sikkert; det er ikke rart at være dehydreret. Derfor gennemgår vi her seks typiske symptomer på dehydrering og giver dig gode råd til, hvad du kan gøre, hvis du bliver dehydreret. 
skal du købe et blødgøringsanlæg eller ej

Skal du købe blødgøringsanlæg? 5 ting du bør vide, inden du køber

Et blødgøringsanlæg fjerner kalk fra dit vand og kan på den måde gøre rengøring nemmere og mere overskuelig. Men er det overhovedet en god ide at fjerne kalk fra vandet? Dét vil vi gøre dig klogere på i artiklen her, hvor vi blandt andet vil komme omkring fordele og ulemper ved kalkfrit vand. 
antioxidanter i fødevarer

Antioxidanter – Derfor er de vigtige for et sundt og balanceret liv

Antioxidanter er en naturlig del af en sund livsstil. Men hvad er antioxidanter? Og hvordan bekæmper og neutraliserer de affaldsstoffer i din krop, som forværrer tegn på aldring og kan være med til at øge risikoen for kræft, Alzheimers og hjertekarsygdomme?

Antiinflammatorisk kost – Alt du skal vide som nybegynder

Antiinflammatorisk kost kan forebygge sygdomme og lade dig leve længere. Mange af de bedste råd, når det kommer til antiinflammatoriske kostvaner, er helt almindelig sund fornuft. Derfor kan det dog stadig være svært som begynder at danne sig et overblik over hvilke typer af mad og drikke, begrebet dækker over – og hvorfor denne form for kost virker så godt, som den gør. Den uvished vil vi prøve at komme til livs i artikelen her.
ioniseret vand

Ioniseret vand: Hvad er det egentlig, og hvorfor bør du drikke det?

De fleste ved efterhånden, at det er vigtigt at drikke rigeligt med vand. Men hvad de fleste ikke ved er, at vand ikke bare er vand – og at der findes såkaldt ioniseret vand. Og netop ioniseret vand vil vi gøre dig klogere på her. Vi vil komme omkring, hvad ioniseret vand egentlig er, hvilke fordele der er ved at drikke det, og hvordan det spiller sammen med en sund, basisk kost.
basisk mad, basisk kost og syre base kost

Basisk mad → Giv din sundhed et BOOST i 2020

De seneste år er der virkelig kommet fokus på boost af sundhed, kost og ernæring. Og i den forbindelse har syre base kost og basisk mad været på manges læber. Men hvad handler hele den her snak om syrer og baser, basisk mad og syre base balance egentlig om?
Share this
Share On Facebook
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us