Antiinflammatorisk kost – Alt du skal vide som nybegynder

antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost kan forebygge sygdomme og lade dig leve længere.

Mange af de bedste råd, når det kommer til antiinflammatoriske kostvaner, er helt almindelig sund fornuft.

Derfor kan det dog stadig være svært som begynder at danne sig et overblik over hvilke typer af mad og drikke, begrebet dækker over – og hvorfor denne form for kost virker så godt, som den gør.

Den uvished vil vi prøve at komme til livs i artikelen her. Men for at forstå antiinflammatorisk kost, er det vigtigt først at forstå præcis, hvordan du kan bekæmpe inflammation og smerter med en sund kost.

Hvad er inflammation?

Inflammation er immunforsvarets egen reaktion på en skade eller fremkomsten af fremmede stoffer i kroppen.

Hvis bakterier, virus eller andet trænger ind i et sår eller anden åbning, vil dit immunforsvar reagere ved at sende hvide blodlegemer og andre kemiske stoffer til området for at beskytte resten af din krop.

Symptomerne på inflammation er rødme, hævelse og smerter. Men selvom det er ubehageligt, er det som regel en nødvendig og sund reaktion, da det er med til at bekæmpe infektionen.

Når det fremmede stof er blevet nedkæmpet, vil kroppen i de fleste tilfælde sænke sine forsvarsmekanismer og påbegynde helingsprocessen.

Nogle gange kan man dog opleve, at ens immunforsvar overreagerer eller bliver meget følsomt over for selv de mindste infektioner eller skader. Ved folk med autoimmune sygdomme, såsom leddegigt, psoriasis og visse hudsygdomme, tror immunforsvaret fejlagtigt, at kroppens egne celler er fremmedlegemer, der skal bekæmpes.

Men fordi vores kroppe altid er i færd med at bekæmpe mulige infektioner og småskader, vil ellers sunde personer også ofte opleve små udbrud af inflammation i løbet af en almindelig hverdag.

Spis dig rask med en antiinflammatorisk kost

En antiinflammatorisk kost kan lindre smerter og mindske mange af symptomerne på inflammation. Det gælder for alle, der døjer med rødme, hævelse og ledsmerter – både syge og raske personer

Det hænger sådan sammen, fordi dårlig kost kan give en kronisk betændelsestilstand i kroppen. For at undgå det, bør du derfor spise råvarer, der holder dit blodsukker stabilt, indeholder mættet fedt, sænker dit kolesteroltal, er rige på antioxidanter og holder din tarmflora sund. Det er alle elementer i en antiinflammatorisk kost.

Hvad består en sund antiinflammatorisk kost af?

En antiinflammatorisk kost består af en sund og varieret kost. Men hvad betyder det egentlig?

Grøntsager og bær

Først og fremmest skal du prøve at spise mange grøntsager og bær. Gerne i hele regnbuens farver. Det betyder, at du gerne skal variere din kost, så du ikke falder for meget tilbage på en enkelt grøntsag, der måske ikke dækker alle din krops behov. Det er også fint at spise lidt frugter, men være opmærksom på at mange frugter kan øge risikoen for inflammation, fordi de er meget rige på sukker.

Du bør spise minimum 600 gram frugt og grønt om dagen. Langt størstedelen bør dog være bær og grøntsager.

Omega 3-fedt

Omega-3, også kaldet fiskeolie, er mere eller mindre den bedste form for fedt, når det kommer til at skabe en antiinflammatorisk virkning. Det vil sige, at du gerne må spise fisk, især fede fisk såsom laks, makrel og sild. Det findes også i flere forskellige typer af nødder og frø, men fisk vil altid være kilde til de største mængder omega-3.

Prøv at sørg for, at du får omkring 100-175 gram fed fisk om dagen. Så får du med garanti dækket dit behov for omega-3.

Antioxidanter

Antioxidanter er meget vigtige for en antiinflammatorisk diæt, fordi de neutraliserer de skadelige affaldsprodukter, der opstår, når vores celler optager ilt. Derfor bør du sikre, at din kost er rig på dem. Du finder dem blandt andet i gulerødder, tomater og bær. Men det kan være svært at få den rette mængde antioxidanter i din kost uden samtidig at få et stort sukkerindtag.

Med en ioniseringsmaskine fra Chanson kan du fylde din krop med antioxidanter bare ved at drikke ioniseret vand direkte fra maskinen. Det er, fordi ioniseret vand indeholder endnu mere H2, en antioxidant, end almindeligt drikkevand.

Fuldkorn

Fuldkorn som rug, byg og havre er også en fundamental del af en antiinflammatorisk kost. Det er med til at sænke dit kolesteroltal og regulere dit blodsukker.

Du skal helst have omkring 75 gram fiber om dagen. Som minimum 25-35 gram om dagen for en voksen. 75 gram fiber svarer rundt regnet til et knækbrød om morgen, to rugbrød til frokost og en portion fuldkornspasta til aftensmaden.

antiinflammatorisk kostoversigt

Andre råd til en antiinflammatorisk kost

En antiinflammatorisk kost handler i sidste ende ligeså meget om at oparbejde gode og vedholdende vaner. Konsistens er nøglen, hvis du vil have det fulde udbytte af denne livsstil. Det kan føles som et afsavn i starten, men resultaterne efter et par måneder er typisk nok til at motivere de fleste til at holde ved.

Gigtforeningen og Jerk W. Langer, der i høj grad pionerede antiinflammatorisk kost i Danmark, anbefaler desuden portionsanretning og motion. En antiinflammatorisk livsstil er nemlig mere end bare kost.

Hvad skal man undgå ved en antiinflammatorisk kost?

Med en antiinflammatorisk kost er der også bestemte mad- og drikkevarer, du bør undgå.

Det omfatter blandt andet alt med et højt sukkerindhold, som ved sodavand, slik og andre søde sager. Sukkeret påvirker dit blodsukker, hvilket kan skabe grobund for inflammation.

Et lavt fiberindhold giver dig en følelse af mæthed, men giver ikke dine celler den energi, de har behov for. For mange kulhydrater kan stresse dit blodsukker, hvilket skaber grobund for infektioner og inflammation. Derfor bør du også skære ned på mad med store mængder af raffineret mel, såsom hvede, sigte og durum.

Mættet fedt er også en storsynder. Vi danskere får størstedelen af vores mættet fedt fra animalske produkter, såsom oksekød, svinekød og mejeriprodukter. Du kan stadig godt spise kød, men anbefalingen er altid, at du vælger mere magert kød. Det betyder også, at du helst skal undgå omega-6-fedtsyrer, som du blandt andet finder i margarine, dressinger og færdiglavet retter. Og dét kan du blandt andet undgå ved at gå efter at spise basiske fødevarer.

“Jeg elsker som mor at vide, at hver gang mine børn drikker det basisk ioniserede vand, giver jeg mine børn det bedste vand, som er renset og har unikke antiinflammatoriske egenskaber”

“Min psoriasis forsvandt allerede efter 10 dage, hvor jeg dagligt brugte ioniseret vand med en pH værdi på 3,5.

Jeg skulle lige lære at forstå, hvorfor jeg skulle bruge syrevand uden på huden og drikke basisk vand…..men efter at have læst den meget grundige brugervejledning, giver det rigtig go’ mening”…”

“Jeg mærker ikke på sammen måde de tunge ben.
Resultatet af den øgede restitution er mere og bedre træning. Så det er total win/win. Mere træning – mere energi. Ikke nok med at min restitution er forbedret fordi min generelle hydrering er optimeret, så føler jeg også, at min krop kommer sig hurtigere efter hård træning.”

…Og hvis du spørger mig, hvem jeg mener kan have effekt af at drikke vandet, vil jeg sige ALLE!

“Jeg er ikke  tvivl; nu oplever jeg hverken smerter ømhed, hævelser eller træthed i min leddegigt og derudover er syreophobningen gået fra 30 – 10.

Jeg er overbevist om, at det ioniserede vand har været den alt styrkende kraft i min helbredelsesprocess

”30. december 1996 kørte jeg galt, og fik konstateret piskesmæld. Jeg har ikke været smertefri siden. Ikke før nu.”

Jeg har det så godt. Jeg tager ingen smertestillende piller. Jeg har meget mere overskud – ligger ikke længere en halv time efter arbejde, og er nu oppe til kl. 22

”Som professionel sportsudøver har man en meget præcis føling med kroppen, så den mærkebare effekt af vandet var ingen undtagelse.

Jeg er meget bevidst om min krop og hvad den kan præstere, så når jeg kan se specifikke forandringer i bl.a. min gennemsnitspuls, står det klart for mig, at noget har forbedret sig.”

For første gang i de 18 år jeg regelmæssigt er kommet hos min naturlæge – er mit syre i mit bindevæv betydeligt aftagende. Trods jeg gerne vil have at yogaen skulle have æren, da det netop også er hvad vi ” arbejder” på her i mit yogacenter – så er jeg overbevist om at det er Chanson vandet!

Samtidig får jeg drukket mere – får hele udrensnings systemet til at fungere bedre og Chanson vandet hjælper mig med at komme af med væske i kroppen – især omkring hofte -lår- underliv. Celluitis og urenheder i kroppen – underarme – lår er forsvundet.

“Først da jeg begyndte at drikke basisk, ioniseret vand fra min Chanson Maskine, steg pH værdien for alvor. Det ioniserede vand har været en fast del af min helbredelsesproces. Nu 7 år efter diagnosen uhelbredelig kræft – er jeg rask”

I 2011 fik jeg konstateret uhelbredelig lungekræft, men valgte den traditionelle kræftbehandling fra. I stedet valgte jeg at ændre livsstil med stor opmærksomhed på at ændre pH værdien i min krop. Jeg spiste 100% basiske fødevarer, sad i infrarød sauna, tog saltbage mm.

Her får du svaret på 20 af de største sundhedsmyter

,
  Har du også svært ved at finde hoved og hale i alle de mange sundhedsmyter, der er derude? Tag vores store test om sundhedsmyter her og bliv meget klogere i teksten under testen: Kan du BUSTE 20 af de største sundhedsmyter? Så…
bryg kaffe

Derfor bør du bruge ioniseret vand til at brygge kaffe

, ,
Ioniseret vand er med sit basiske fundament med til at skabe en optimal syre-base-balance i vores kroppe. Men derudover er det ioniserede vand også særdeles anvendeligt, når du skal brygge dig en god kop kaffe. Vandets basiske fundament trækker nemlig bitterstoffer ud af kaffebønnerne og skaber en mere balanceret og tilfredsstillende kop kaffe.
Vand din hjerne, så den ikke skrumper

VAND HJERNEN – tørre hjerner skrumper

, ,
Vil du gerne være mere fokuseret, opleve større mental klarhed og skarphed - så drik vand! Vand giver hjernen elektrisk energi til alle funktioner, herunder tanke- og hukommelsesprocesser samt hjernens produktion af hormoner og neurotransmittere.
plantebaseret kost

Plantebaseret kost: 5 myter som lever i bedste velgående

,
Flere og flere går over til en mere plantebaseret kost, og der er da også mange gode grunde til det. Den sunde livsstil har dog givet anledning til en række myter og fordomme, som ikke ligefrem taler for at spise plantebaseret. I dette indlæg gennemgår vi de mest udbredte myter → så er du godt klædt på med viden inden for emnet. 
Drikke vand

Alt du skal vide om drikkevand

, ,
Når vi åbner for vandhanen, kommer der drikkevand ud, som er klar til at drikke. Vandet spiller en kæmpe stor rolle for vores sundhed og velvære. Men hvad indeholder vandet? Hvor stammer drikkevandet fra? Vil vi kunne blive ved med at drikke vores vand direkte fra hanen? Og hvad kan du gøre for at få bedre vand ud af vandhanen? Læs med i blogindlægget her bliv klogere på dit drikkevand.
Udrensning

Naturlig udrensning → 9 råd til at bekæmpe giftstoffer i din krop

,
En udrensning af din krop kan være en rigtig god idé, hvis du føler dig utilpas, oppustet eller syg. Og hvordan kan du så nemt foretage en naturlig udrensning af din krop? Dét vil vi komme ind på her.
Væske i kroppen

Vand i kroppen → 8 gode råd til at slippe af med vand i kroppen

,
Det er ikke farligt, men det kan være virkelig ubehageligt at have vand i kroppen. Og hvordan slipper man af med det? Det undersøger vi i dette blogindlæg.
Biohacking

Biohacking → Her er 6 nemme måder du kan forbedre dit liv 

,
Biohacking er et fænomen og en tilgang til livet, der kom frem i slutningen af 80’erne. I dag er biohacking for alvor kommet på radaren både i Danmark og globalt. Helt kort handler biohacking om at udforske og ‘hacke’ ens egen biologi med det formål at forbedre ens livskvalitet. 
Chanson Antiage water

“Antiage water” drik dig til en yngre udgave af dig selv

, ,
Basisk ioniseret vand med antioxidanter har vist sig yderst effektivt som antiage. Det holder dig ung og vital helt ind kroppens DNA